Tip | Suiker

Suiker heeft, buiten dat het slecht is voor je gebit, nu ook een stempel ontvangen dat het eten van tè veel ‘lege suikers’ ongezond is. Een teveel aan suikers zorgt ervoor dat onze alvleesklier overuren draait om het voldoende insuline aan te maken. Insuline is een hormoon dat, samen met een aantal andere factoren, ervoor zorgt dat ons bloedglucosegehalte binnen bepaalde grenzen blijkt. Wanneer we meer suikers en andere vormen van energie eten dan we direct nodig hebben, slaat het lichaam het op als vet. Ons lichaam is in de afgelopen 1000 jaar niet veel veranderd, terwijl ons voedingsgedrag een grote verandering heeft doorgemaakt. Vroeger aten we 4 a 5 gram suikers per dag, vanuit fruit en bijvoorbeeld honing. Nu krijgen we gemiddeld 7x zoveel binnen op een dag. Dit komt niet alleen door gesuikerde frisdranken en suikerklontjes in de thee of koffie, maar ook omdat er veel ‘verborgen suiker’ zit in voedsel waarin je het niet direct verwacht. Denk aan boterhamworst, sommige soorten brood, en tomatensaus. Suiker is op zich niet slecht voor ons, het geeft het lichaam ook energie. Maar te veel ‘lege suikers’, die in producten zitten waar verder weinig nuttige voedingsstoffen in zitten zoals eiwitten, vitaminen, mineralen en voedingsvezels, leiden er al snel toe dat we veel te veel energie binnen krijgen, te dik worden en ons minder fit voelen. Ook voor suiker geldt dus: geniet er van, maar eet het met mate.


Reageer: