Blog: Koken met gezond verstand > Weetje | nieuwe schijf van 5

Weetje | nieuwe schijf van 5

De nieuwe schijf van 5 is gepubliceerd. Deze kleurige schijf van 5 biedt zowel ruimte aan mensen die houden van de traditionele Hollandse pot als aan mensen met een eetpatroon uit alle windstreken. De vernieuwingen zijn vooral gericht op een verschuiving naar meer plantaardige producten en minder producten van dierlijke oorsprong. En iedere dag iets meer groente eten dan je gewend was: van 200 naar 250 gram. En daarbij veel variëren in alle kleuren van de regenboog. De vleesconsumptie, vooral van bewerkte vleessoorten, mag omlaag en we mogen meer aan de ongezouten noten en peulvruchten. Om voldoende voedingsvezels binnen te krijgen raadt het Voedingscentrum vooral volkoren producten aan: volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkoren bulgur.

Wat niet of nauwelijks is veranderd, is dat we minimaal 2 stuks fruit per dag mogen consumeren en het liefst ook 8 glazen water of andere dranken zonder suikers weg mogen drinken. En natuurlijk heeft ook olijfolie een plek in de schijf van vijf. Vooral vanwege het hoge gehalte aan onverzadigde vetzuren, maar ook omdat het vitamine E bevat. Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet, zoals olijfolie, neemt de kans op hart- en vaatziekten af. Dus vervang die bak- en braadproducten uit een pakje door een goede scheut olijfolie en maak er iets lekkers èn gezonds van!


Reageer: